Komunikacja miejska w Mediolanie jest dosyć dobrze rozbudowana, dlatego plan Mediolanu przypomina pajęczą sieć, ponieważ ulice rozchodzą się promieniście z centralnego Piazza Duomo. Większość miasta objęta jest przez trzy koncentryczne obwodnice, chociaż przedmieścia i tereny przemysłowe rozbudowują się stale w kierunku czwartej – łączącej system komunikacji miejskiej z systemem autostrad – obwodnicy Tangenziale. Centrum miasta jest jednak dosyć zwarte i większość obiektów interesujących turystów znajduje się w obrębie pierwszych dwóch obwodnic (poprowadzone są one wzdłuż historycznych granic miasta z różnych epok).

Ponieważ ulice są często zatłoczone i zanieczyszczone spalinami, prędzej czy później skorzystasz z sieci komunikacji miejskiej, która w efektywny sposób łączy linie tramwajowe, autobusowe i trasy metra. Najłatwiej zorientować się w systemie metra, które jest też najszybsze i najbardziej przydatne. Mediolańska sieć metra składa się z czterech linii, oznaczonych różnymi numerami i kolorami, o łącznej długości 101 km. Pierwsza linia MM1 –  czerwona, została zainaugurowana w 1964 roku, druga MM2 – zielona w 1969 roku, trzecia MM3 – żółta w 1990, a liliowa – MM5 w 2013 roku. Obecnie budowana jest kolejna linia niebieska – MM4, podczas gdy kończą się prace nad przedłużeniem linii czerwonej w kierunku Monza Bettola.
Cała sięć ma 113 stacji, z których 95 znajduje się pod ziemią. Siecią zarządza „Azienda Trasporti Milanesi” (ATM). Szczegółowy plan metra znajdziesz na stronie oficjalnej ATM, klikajac w obrazek poniżej:

MM1, MM2, MM3 i MM5 łączą się w pięciu punktach: Stazione Centrale, Duomo, Cadorna, Loreto i Zara . Sieć metra obejmuje tylko część miasta, ale do zwiedzania wystarcza zupełnie. Dobrze zorganizowanej i zgranej z metrem sieci autobusów i tramwajów turyści używają zwykle tylko po to, aby dostać się do hotelu. Autobusy, tramwaje i metro kursują od 6.00 do 24.00, po czym wyjeżdżają autobusy nocne, które do 1.00 jeżdżą wzdłuż linii metra.

Cennik ATM:

  • Bilet pojedynczy ważny 90 minut – Euro 1,50
  • Carnet 10-cio przejazdwy Euro 13,80

Bilet pojedynczy jak i pojedynczy przejazd z karnetu ważne są przez 90 minut od pierwszego skasowania. Uprawniają do jednorazowego przejazdu metrem bądź pociągiem FS i FN   (Ferrovie dello Stato, Ferrovie Nord na odcinkach miejskich) i wielokrotnego autobusem badź tramwajem.  Karnetu nie może używać więcej niż jedna osoba w tym samym czasie.

  • Bilet ważny cały dzień Euro 4,50 – ważny przez 24h od skasowania
  • Bilet ważny 2 dni Euro 8,25 – ważny przez 48h od skasowania
  • Tygodniowy 2x6 (Settimanale) – Euro 10 – ważny na 2 przejazdy po 90 minut przez 6 dni tego tygodnia, w którym został po raz pierwszy skasowany.
  • Wieczorowy – Euro 3 – waźny na nielimitowaną liczbę przejazdów w sieci miejskiej i podmiejskiej od godz.20.00 do końca serwisu komunikacji miejskiej.

Dokładny rozkład jazdy i schematy wszystkich linii komunikacji miejskiej mozna znaleźć na stronie ATM: Giro Milano (Godziny i kalendarz). Na stronie tej również można znaleźć dokładną trasę z uwzględnieniem wszystkich środków komunikacji wpisująć adres początkowy i docelowy.

Dostępna jest również bardzo użyteczna darmowa aplikacja „ATM Milano na smartfony.

Booking.com